~ Sárga könyves út ~

2018. február 17., szombat

Varga Bea: A siker tintája - Blogturné


Varga Beát, vagyis On Sait a többség sci-fi és fantasy íróként ismerheti, ám nemrég megjelent a Könyvmolyképző Kiadónál egy hiánypótló írástechnikáról szóló könyve, A siker tintája. Ismerd meg a Blogturné Klub négy bloggerének véleményét a könyvről, és a turné végén, ha ügyes és szerencsés vagy, nyerhetsz egy saját példányt! 

Amikor kiderült, hogy írástechnikai könyv jelenik meg Varga Beától (alias On Saitól), azonnal kíváncsi lettem. Ő jócskán előrébb tart azon az úton, amelyen én is haladok, és reméltem, hogy lesznek olyan gondolatok, ötletek, tanácsok A siker tintájában, amelyek nemcsak a teljesen kezdő írók számára, hanem számomra is hasznosnak bizonyulnak majd. A kalandjátékos forma ötlete is nagyon tetszett, izgatottan vártam, hogy vajon milyen is lehet pontosan.

Stílus

Bár ez a könyv nem egy regény, a szöveget ugyanúgy áthatja Bea egyedi humora és stílusa. Emiatt nemcsak tanulságos, hanem szórakoztató is, amit olvasunk. Tetszett, hogy Bea nagyon közvetlenül magyaráz, olyan példákat hoz a gondolatai alátámasztására vagy magyarázatként, amelyek könnyen megérthetőek mindenki számára. Ez nem egy nehezen olvasható, száraz szakmai szöveg, hanem olyan könyv, amely emberként, barátként szólítja meg az írópalántákat és gyakorlottabb írókat.

Írástechnika és egyéb fontos dolgok

Az első, ami feltűnt, ahogy belelapoztam a könyvbe, hogy nem pusztán írástechnikai dolgokról fog szólni, hanem egyéb olyan témákról is, amelyek szorosan kapcsolódnak ugyan az írói léthez, de nem magáról az alkotásról szólnak. Mitől lesz valaki író; milyen formában küldje be a kéziratát a kiadókhoz; kell-e félnie attól, hogy valaki ellopja a kéziratát; külföldi álnevet vagy magyar álnevet válasszon-e magának, esetleg a saját nevét használja íróként; hogyan fogadja a kritikát és a szerkesztőkkel való közös munkát és hasonlók.

Úgy hiszem, ezek elsősorban a teljesen kezdő írók számára hasznosak, mert aki már benne van íróként a történésekben, az magára szedte az évek során ezekben a témákban a tudást. Viszont írópalánták számára nagyon jól jöhetnek ezek a fejezetek, mert sok bonyodalmat, vitát, szívfájdalmat megúszhatnak. Olyanokat, amiken a múltban nekünk egyedül kellett átküzdeniük magunkat, és csak a saját hibáinkból tanulhattunk.

Sokszínű témák

Ahogy fentebb is írtam, vannak fejezetek, amik kifejezetten az írópalánták számára hasznosak. Emellett azonban vannak olyanok is, amelyek írástechnikai segítséget nyújtanak mind a kezdőknek, mind a már gyakorlottabb íróknak. Ugyanis egy gyakorlott író sem tud mindent. Sok mindent kitapasztaltunk saját magunk, alkotás közben rájöttünk különböző írói hibákra és fogásokra, ám egyfelől, nem biztos, hogy ezek a folyamatok mindig tudatosan történtek, most viszont tudatossá válhatnak a könyvet olvasva, másfelől biztosan nem vettük észre minden hibánkat és fejleszteni való gyengeségünket, ezekre pedig felhívhatja ez a könyv a figyelmünket, és tanácsokat adhat, mit tegyünk.

Klassz, hogy bár nagyrészt a regényíráson van a hangsúly, kapunk néhány tanácsot, észrevételt a meseírásról és a novellaírásról is. Ahogyan az is jó, hogy szó van a szerkesztői munkáról is.

Lévén regényeket írok, elsősorban az érdekelt, hogy mi található a fantasy, krimi, romantikus, kaland, horror, thriller és sci-fi regényről szóló fejezetekben, valamint a konkrét írástechnikáról szóló fejezetekben (világépítés, párbeszéd, dramaturgiai hibák stb.). Az igazság az, hogy az leírtakról nagyrészt már hallottam. A világépítésről szóló fejezetről például pont Bea beszélt nekem egy telefonos beszélgetésünk során, úgyhogy lényegében én előbb és személyesen tőle hallhattam mindazt, amiket a könyvben is leírt. Sőt, annál talán még többet is, mert levetítette az általános dolgokat a kéziratomra, és ezzel segített nekem, amiért nagyon hálás vagyok. Ám így is találtam olvasás közben olyan plusz gondolatokat, amelyeket emésztgethetek magamban, amelyekből még mindig tanulhatok.

Kérdések, feladatok

A fejezetek végén írástechnikai feladatok és olyan az írással kapcsolatos kérdések várnak ránk, amelyeken jó, ha elgondolkozunk. Mivel lelkes vagyok, ha önfejlesztésről van szó, így el is kezdtem megcsinálni a feladatokat, és magamban megválaszoltam a kérdéseket. A feladatokkal még kicsit le vagyok maradva, de szép lassan mindegyiket pótlom majd, a kérdéseken viszont olvasás közben lelkiismeretesen elmerengtem. Egyfelől jó szórakozás volt, másfelől felfedeztem olyan válaszokat magamba, amelyek eddig nem tudatosultak bennem, de most, hogy ez megtörtént, hasznomra válhatnak.

Kalandjáték

Amikor megtudtam, hogy a könyv a régi kalandjátékok ötletét vette át, nagyon kíváncsi lettem, mert számomra mindig is szórakoztatóak voltak ezek a kalandjátékos könyvek. Imádok játszani, és imádok játékokat készíteni, így szinte már láttam magam előtt, ahogy különböző írástechnikai feladatokkal legyőzzük a trollokat, kiszabadítjuk az elrabolt hercegnőt (vagy herceget), megszerezzük a kincseket, és mi leszünk az adott világ urai. Szóval az alapötlet nagyon tetszett.

Ám, amikor ténylegesen kézbe vehettem a könyvet, akkor kicsit csalódtam ebből a szempontból. A fejezetek végén tényleg meg lehet választani, hogy hányadik oldallal folytassa az ember az olvasást, de a választásnak lényegében nincsen semmiféle következménye. Az ember nem gyűjthet vele pontokat, nem veszíthet életerőt, nem találhat különleges tárgyakat, nem találkozhat érdekes karakterekkel, és még csak meg sem halhat. Sőt, az ide-oda lapozgatás, csak megzavarhatja abban, hogy melyik fejezetet olvasta el már korábban, és melyik maradt még ki. Így, bevallom őszintén, én nem is lapozgattam, egyszerűen csak végigolvastam a könyvet az első laptól kezdve az utolsóig, nehogy lemaradjak valami nagyon fontos gondolatról, amelyből tanulhatok.

Szóval az alapötlet nagyon izgalmasnak tűnt, a saját fantáziám alapján kivitelezni is lehetett volna nagyon izgalmas módon, de a valóságban ez sajnos nem sikerült.

Ez viszont természetesen semmit nem vont le a könyv elsődleges funkciójából, hogy írástechnikai és írással kapcsolatos kérdésekben tanácsokat nyújtson. És hát, ez egy írónak, legyen kezdő vagy már gyakorlottabb, sokkal fontosabb, mint a játék.

Értékelés: NAGYON TETSZETT.

Ha kíváncsi lettél, itt megvásárolhatod a könyvet: KATT
 


Nyereményjáték:

Mivel Bea korábban sci-fi és fantasy regényeket írt, ezért a mostani feladatotok az, hogy a turné állomásain található képek alapján híres sci-fi és fantasy írókat ismerjetek fel. Írjátok be az adott író teljes nevét a Rafflecopter megfelelő sorába.

Ne feledjétek, a beírt válaszokon már nem áll módunkban javítani. A nyerteseket e-mailben értesítjük. Kérjük, hogy levelünkre 72 órán belül válaszoljatok, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk! A kiadó csak magyarországi címre postáz.


Kép a játékhoz:


a Rafflecopter giveaway


Állomáslista:

02.17. Spirit Bliss
02.19. Deszy könyvajánlója
02.21. Kelly & Lupi olvas
02.23. Szembetűnő

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Oszd meg a Citromail-lel! Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése